Mærsk og Ultrabulk i tvivlsom rolle

Danske rederier er stærkt involveret i transport af konfliktmineraler fra det besatte Vestsahara

I dag, fredag den 16. juni, offentliggør netværket Western Sahara Resource Watch (WSRW) en ny rapport, der omhandler transport af fosfat fra det af Marokko besatte Vestsahara. Nu må det altså stoppe siger Afrika Kontakt til den danske regering.
16. juni 2017

I kategori

I kategori:

Vestsahara har været besat af Marokko siden 1975, og opfattes af FN som Afrikas sidste koloni. En nylig afgørelse fra EU-domstolen slår fast, at Vestsahara ikke er en del af Marokko, og at EUs handelsaftaler med Marokko derfor ikke kan omfatte det besatte Vestsahara.

Rapporten fra Western Sahara Resource Watch påviser, at danske rederier spiller en central rolle i at transportere fosfat fra de besatte dele af Vestsahara. Det danske rederi Ultrabulk er det største netop når det kommer til at sejle fosfat til deres kunde i Canada.

Rapporten afsløre at rederikoncernen Mærsk nu også vil blive involveret i denne form for aktiviteter. Over for WSRW bekræfter Mærsk, at man har købt sig ind i selskabet, Furness Withy, som er en central aktør i transporten af konfliktmineraler fra Vestsahara. Mærsk vil i fjerde kvartal af 2017 opkøber Furness Withy som en del af et større opkøb fra det tyske konglomerat Oetker Group, som er mere kendt for sine fryse Pizzaer.

Den 15. juni 2017 besluttede højesteretten i Port Elizabeth, Sydafrika, at retten ville forsøge af afgøre ejerskabet af en fragt af fosfat på fartøjet NM Cherry Blossom, som netop Furness Withy har chartret.  NM Cherry Blossom er en del af Mærsk’ opkøb. Skibet har nu været tilbageholdt i 45 dage og ligger for anker ud for Port Elizabeth. Det er uvist hvornår retten når en afgørelse og om skibet kan sejle videre. Dermed ”arver” Mærsk retssagen om NM Cherry Blossomæast af konflikt fosfat fra Vestsahara.

Den mest involverede operatør i transporten af fosfat fra Vestsahara er Ultrabulk A/S fra Danmark, der tegner sig for 8 ud af 46 forsendelser i perioden. Ultrabulks fartøj Ultra Innovation blev tilbageholdt den 17. maj 2017 i Panama, da skibet fragtede fosfat fra Vestsahara. Ultra Innovation fik lov at sejle videre mod at rederiet betalte en kaution for lasten. Rapporten afdækker at Ultrabulk er den mest involverede operatør af det kontroversielle fosfat i verden.

WSRWs rapport er det første forsøg på systematisk at beskrive ejerne og operatørerne af de fartøjer, der transporterer fosfat fra Vestsahara til kunder i udlandet. Rapportens bilag henviser til omkring 100 rederier, der tog del i denne handel fra 1. januar 2016 til 9. juni 2017.

Ønske en kopi af rapporten kan den bestilles fra morten@afrika.dk. Rapporten publiceres kl. 0800, fredag den 16. juni.

Vi vil på det kraftigste opfodre til at man stopper med at transportere fosfat fra de af Marokko besatte områder af Vestsahara

Afrika Kontakts sekretariatsleder, Morten Nielsen, der er bestyrelsesmedlem af Western Sahara Resource Watch siger:

Det er utroligt trist at se, at danske rederier spiller en så central rolle i transporten af konfliktmineraler fra det besatte Vestsahara. Vi vil på det kraftigste opfodre til at man stopper med at transportere fosfat fra de af Marokko besatte områder af Vestsahara.

Afrika Kontakt har i flere år været i kontakt med Rederiforeningen og Ultrabulk, der afviser problematikken og henviser til, at Danmark ikke har indført sanktioner mod Marokko. Men efter vores opfattelse er dette et brud på Folkeretten, der ikke giver en besættelsesmagt lov til at plyndre de områder de har besat. Dem der hjælper med en sådan udplyndring af det besatte område har et ansvar, og ved at gøre det er man i konflikt med Folkeretten. Hverken Danmark eller noget andet land i verden anerkender Marokkos besættelse af Vestsahara.

Yderligere informationer fra:

Morten Nielsen, Afrika Kontakt, 2539 6557

Erik Hagen, WSRW: Tel (+47) 4526 5619


Nyhedsbrev
Tilmeld dig og modtag Afrika Kontakts nyhedsbrev